Achter de schermen van ons vak

Waarom we jou ICT-probleem niet altijd meteen kunnen oplossen

Bert van Rijssen
Odoo CMS - een grote afbeelding

We krijgen wel eens de vraag ‘waarom duurt het zo lang voordat het probleem is opgelost?’ of ‘heb je deze ICT-situatie nog niet eerder meegemaakt?’ Dit heeft alles te maken met de dagelijkse verandering en vernieuwing van ons vak.

Zeker bij software verandert er op dagelijkse basis wel iets. Dan is het ook nog eens een combinatie van factoren dat bijvoorbeeld zorgt dat hetzelfde probleem bij iedere klant toch weer anders is. Dit maakt iedere dag weer anders. Zo maakten we onlangs bij een klant mee dat we bij meerdere pc's de virusscanner moesten verwijderen. PC1 gaat goed, PC2 gaat goed, PC3 geeft een foutmelding en laptop1 geeft een blue screen. Plots ben je uren bezig om die problemen op te lossen. Terwijl jij als klant denkt: 'Kun je het überhaupt oplossen en hoe lang duurt het?'

Puin ruimen vóór de oplossing

Oplossen kunnen we het eigenlijk altijd wel. Natuurlijk het liefst zo snel mogelijk. Wij weten als geen ander hoe belangrijk ICT in de bedrijfsvoering is. Wat vaak niet zichtbaar is, zijn de onderliggende problemen. Bijvoorbeeld door het niet goed bijhouden van software-updates of ander achterstallig onderhoud. Hier lopen wij vervolgens tegenaan. Dit moeten wij eerst oplossen, voordat we met de taak van de klant aan de slag kunnen. Een nieuwe klant heeft een bepaalde manier van werken en vaak kunnen we dit beter organiseren zodat de klant er meer profijt van heeft. Nog belangrijker is een toekomstgerichte ICT, zodat je bedrijfsvoering er op lange termijn optimaal van kan profiteren. Voordat dit zover is, moet er vaak puin geruimd worden.

In de praktijk

Mijn collega omschreef het op een mooie manier: “Vaak als wij bij een nieuwe klant binnenkomen, werkt alles prima. Wij constateren dat er dingen eenvoudiger of efficiënter kunnen of vernieuwd moeten worden vanwege bijvoorbeeld verouderde software. Zodra wij erin duiken, ontstaan er problemen. Dit is soms best moeilijk uit te leggen, maar vaak wel de zure appel waar we even doorheen moeten bijten. Het resultaat is namelijk altijd de moeite waard. Met het resultaat zien we dat men stabieler werkt. Daarnaast is het bovendien vaak kostenbesparend.”

Kortom; wanneer wij langskomen, kunnen we niet altijd garanderen dat het meteen goed is. We weten immers nooit precies wat we aantreffen. Eerst ontdekken we waar de kink in de kabel zit en vervolgens kunnen we optimaliseren. Mocht je een achterstallig ICT-onderhoud hebben; wij deinzen nergens voor terug!

Delen